W silnikach wysokoprężnych można spotkać filtr cząstek stałych. Jego zadaniem jest oczyszczenie gazów spalinowych z drobin sadzy i popiołu. W zależności od marki samochodu można go spotkać pod dwiema nazwami – FAP i DPF. Dzięki tej konstrukcji pozbędziemy się charakterystycznego dla silników diesla czarnego dymu. Sam filtr jest tylko elementem układu wydechowego. Umieszcza się go tuż za katalizatorem.
Filtr cząsteczek stałych jest metalową puszką, wykonaną z nierdzewnej stali, która posiada w swoim wnętrzu odpowiednie kanały. W większości przypadków filtr można regenerować. Jednakże niektóre są jednorazowe i trzeba je po czasie wymienić. Można to zrobić w sklepie https://pamaku.pl/dpf-filtry-czastek-stalych-i3744.html z częściami zamiennymi do aut. Jeśli na pokładzie samochodu deska kontrolna informuje nas o złej kondycji filtra, należy jak najszybciej zadziałać. Musimy też zadbać o to, by ten element samochodu służył nam jak najdłużej. Można to zrobić poprzez unikanie przyspieszania przy niskich obrotach silnika. Ważna jest też regularna wymiana oleju silnikowego oraz unikanie stacji benzynowych, na których serwuje się paliwo miernej jakości. Warto przy tym pamiętać, że filtr będzie częściej się zapychał podczas tak zwanej jazdy miejskiej, kiedy to co jakiś czas trzeba stawać na światłach i ruszać.