Samochody i inne pojazdy posiadają w swojej konstrukcji liczne układy i systemy. Ich prawidłowe działanie uzależnione jest w ogromnej mierze od zamontowanych łożysk. Są to niewielkie elementy podporowe odpowiedzialne za podtrzymywanie konkretnych części w sposób pozwalający na ich ruch obrotowy. Standardowe łożysko charakteryzuje się dużą odpornością na tarcie i korozję, sporą wytrzymałością zmęczeniową oraz dobrą stabilnością geometryczną.
We wszelkiego rodzaju pojazdach najczęściej spotykamy łożyska toczne wykorzystujące zjawisko tarcia potoczystego. W tej kategorii na szczególną uwagę zasługują łożyska kulkowe jedno- i dwurzędowe (o budowie skośnej bądź wzdłużnej). Znajdują się one przede wszystkim w wałku sprzęgłowym, wale korbowym, układzie kierowniczym i piastach kół. Odgrywają też niezwykle istotną rolę w kolumnie McPhersona, gdzie pełnią funkcję prowadzącą i jednocześnie tłumiącą. Dzięki nim możemy swobodnie sterować kierownicą i pokonywać nierówności na drodze bez niepokojących dźwięków czy drgań. W pojazdach powszechne są ponadto łożyska ślizgowe, które występują najczęściej w silniku. Z kolei modele igiełkowe zlokalizowane są bezpośrednio przy wałku atakującym, a stożkowe przy tylnej belce zawieszenia.