Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na funkcjonalność sklepu. Jednym z nich są meble, czyli przede wszystkim regały oraz inne konstrukcje umożliwiające nie tylko ekspozycję towarów, ale także ich magazynowanie. Wybór konkretnych rozwiązań zależy w dużej mierze od rodzaju działalności, rozmiarów lokalu, profilu klienta i typu oferowanych produktów. Niekiedy warto pomyśleć o specjalnych meblach sklepowych na zamówienie – np. w sytuacji, gdy powierzchnia lokalu jest wyjątkowo mała lub ma on nietypowy kształt.
Regały ekspozycyjne to główne meble służące do ekspozycji produktów. Mogą one przyjmować różne formy, ale najczęściej spotykane są modele mocowane bezpośrednio do ściany oraz stacjonarne. Wykonuje się je z wielu materiałów, takich jak choćby drewno, metal czy płyty MDF. Dodajmy, że niektóre pod względem wielkości zajmują całą ścianę, inne zaś są stosunkowo niewielkie i przeznaczone przede wszystkim do prezentowania drobiazgów. Wybierając regały do swojego sklepu, należy zwrócić szczególną uwagę na rozstaw półek i ich szerokość. Istotnym parametrem jest też nośność konstrukcji, czyli maksymalna waga produktów gwarantująca bezpieczeństwo.
Można też pomyśleć o panelach sklepowych, które podobnie jak regały są montowane na ścianie, ale wyróżniają się lżejszą budową. Z kolei do zabezpieczenia towarów przed dostępem osób niepożądanych oraz kurzem czy wilgocią służą szklane gabloty i witryny zamykane na klucz (podświetlane lub nie). Oprócz nich w każdym sklepie powinna się znaleźć lada, będąca miejscem finalizacji procesu sprzedaży, a niekiedy pełniąca też funkcję ekspozycyjną (np. lada chłodnicza w cukierni czy sklepie mięsnym). Mebel ten musi być wyposażony w zamykane szuflady, w których umieszcza się kasę z pieniędzmi. W niektórych sklepach (np. odzieżowych) niezbędne okażą się także wieszaki, stojaki, gondole z rur chromowanych, regulowane stendery, kosze i boksy zabudowane z trzech stron (w przymierzalniach).