Aby samochód mógł funkcjonować w takiej formie, w jakiej go znamy, musi posiadać w swoich częściach składowych łożyska. Niezbędne są one wszędzie tam, gdzie dochodzi do ruchu oraz większych lub mniejszych obciążeń. Z racji na nieustanną pracę, części te należy stale przeglądać oraz po upływie czasu ich przydatności, wymieniać. Jakie znamy rodzaje łożysk i w jakich fragmentach pojazdu je głównie stosujemy?
Łożysko wydawać się może prostym elementem, lecz na jego całość składa się: pierścień zewnętrzny, wewnętrzny, element tłoczny oraz tak zwany koszyk, który jest wysunięty najbardziej na zewnątrz osi. Do najczęściej występujących łożysk w samochodach zaliczyć możemy: łożyska toczne (do nich włączane są również łożyska kulkowe), stożkowe oraz igiełkowe. Wersje stożkowe spotykamy coraz rzadziej, gdyż nie spisują się w każdych warunkach. Natomiast łożyska liniowe określić można jako jeden z lepszych przykładów wykorzystania możliwości współczesnej mechaniki. W dodatku cechują się dobrym porównaniem jakości do ich ceny.
W samochodzie łożyska znajdziemy w jego najważniejszych punktach. W silniku (w postaci łożysk ślizgowych), w rozrządzie (również ślizgowe) czy w korbowodach (tutaj ich rodzaj podyktowany jest typem silnika). Natomiast dzięki łożysku skrzyni biegów nasz pojazd może w pełni bezpiecznie poruszać się po wybranej trasie, a my swobodnie zmieniać biegi. W miejscu tym natrafimy na łożyska nie tylko w wałku sprzęgłowym, ale i w wale korbowym. Kolejnymi elementami, w których stosuje się łożyska są napęd, zawieszenie oraz układ kierowniczy.