W samochodach osobowych wyposażonych w tradycyjny silnik Diesla znajdują się zawsze świece żarowe. To nic innego jak specjalne grzałki wbudowane przeważnie w ściankę głowicy napędu – z charakterystycznym elementem grzejnym zlokalizowanym w środku kolektora ssącego, ewentualnie w komorze wstępnej. Najbardziej popularne są modele z metalowym prętem, ale na rynku znajdziemy również droższe wersje ceramiczne. Te drugie szybciej osiągają pożądaną temperaturę oraz charakteryzują się lepszą trwałością.
Świece żarowe odpowiadają przede wszystkim za sprawne uruchomienie silnika – zwłaszcza w okresie zimowym. Robią to poprzez nagłe sprężenie powietrza skutkujące ekspresowym wzrostem temperatury, co prowadzi bezpośrednio do aktywowania zapłonu mieszanki paliwowej. Oprócz tego omawiane elementy nierzadko uczestniczą w procesie podgrzewania płynu chłodzącego, stabilizacji wolnych obrotów pracy napędu oraz ograniczania emisji do atmosfery szkodliwych substancji zawartych w wydalanych spalinach. Niestety świece są komponentami stosunkowo delikatnymi i narażonymi na spore obciążenia, dlatego od czasu do czasu ulegają urwaniu. W takiej sytuacji zachodzi konieczność jak najszybszej naprawy usterki, ponieważ brak ingerencji w znacznym stopniu zwiększy ryzyko przypadkowego wyłączania się silnika na drodze i jego nierównomiernego działania. To z kolei stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy, a dodatkowo negatywnie wpływa na komfort jazdy. Na szczęście na rynku bez problemu znajdziemy firmę, która oferuje fachowe usuwanie urwanych świec żarowych i zastępowanie ich nowymi egzemplarzami bez zdejmowania głowicy.