Silnik jest odpowiedzialny za przekształcenie mieszanki paliwa i powietrza w energię mechaniczną. Dokonuje tego poprzez spalanie paliwa. Silnik składa się z wielu części, a są one następujące:
Tłok jest elementem o cylindrycznym kształcie, który porusza się w górę i w dół wewnątrz cylindra. Tłok ma w sobie otwór zwany komorą spalania, w której spalana jest benzyna w celu wytworzenia mocy. Uszczelka tłoka zapewnia, że z tego otworu nie wycieka gaz podczas pracy silnika.
Cylinder jest pojemnikiem, który utrzymuje wszystkie tłoki na miejscu, a także zapewnia miejsce na spalanie. W silniku znajduje się wiele cylindrów, które są ułożone w rzędach zwanych silnikami bankowymi lub silnikami w kształcie litery V.
Ten element przekształca ruch liniowy w ruch obrotowy, łącząc pręty z tłokami, aby mogły poruszać się w górę i w dół wewnątrz cylindra i tworzyć moment obrotowy.
W tej części znajdują się zawory, które kontrolują zasysanie i wydalanie gazów, tak aby właściwe spalanie mogło mieć miejsce wewnątrz cylindra, gdzie paliwo jest spalane pod ciśnieniem z powietrza sprężonego za pomocą kompresora, zanim dostanie się do cylindra poprzez zawory wlotowe kontrolowane przez krzywki kontrolowane przez wałki rozrządu, które są napędzane przez obrót wału korbowego poprzez korbowody przymocowane do wału korbowego.
Wyciąganie wtryskiwaczy jest łatwym sposobem na oczyszczenie silnika. Podzespoły, które pompują paliwo do cylindrów. Wtryskiwacze są kontrolowane przez ECU, który reguluje ich czas otwarcia i zamknięcia, aby zapewnić prawidłowe dostarczanie paliwa i rozrząd iskrowy.