Outsourcing to praktyka polegająca na angażowaniu strony trzeciej do wykonywania określonych funkcji biznesowych. Outsourcing może być stosowany w celu obniżenia kosztów, poprawy wydajności i jakości, uzyskania dostępu do specjalistycznej wiedzy lub zwiększenia zasobów wewnętrznych.
Usługi outsourcingowe można podzielić na dwie kategorie: outsourcing procesów biznesowych (BPO) oraz outsourcing procesów wiedzy (KPO).
BPO odnosi się do outsourcingu podstawowych funkcji przedsiębiorstwa, takich jak HR, finanse, obsługa klienta i logistyka. Przedsiębiorstwo zachowuje własność swoich produktów i usług, ale przenosi odpowiedzialność za wykonanie pewnych części swoich procesów biznesowych na zewnętrznych dostawców usług. Główną korzyścią jest redukcja kosztów dzięki korzyściom skali, zwłaszcza w przypadku obsługi wielu klientów.
W KPO firma zleca na zewnątrz prace, które wymagają specjalistycznych umiejętności lub wiedzy. Częstym przykładem są usługi wsparcia, konserwacji IT czy udostępniania zespołów specjalistów do pracy nad projektem w innej firmie tzw. team sharing. Dostawca bierze na siebie odpowiedzialność za zarządzanie wszystkimi aspektami funkcji informatycznych w imieniu firmy klienta – w tym konserwację sprzętu i rozwiązywanie problemów z oprogramowaniem – zachowując dane we własnym zakresie.