Rejestracja czasu pracy pozwala skutecznie rozliczać pracownika za czas pracy, który spędza na swoim stanowisku. Do tej pory w tym celu służyły papierowe listy, które podwładni podpisywali przed wejściem i po wyjściu z budynku. Metoda ta odchodzi jednak w zapomnienie, ponieważ pojawiła się elektroniczna kontrola czasu pracy, która polega na cyfrowym zapisie tych samych danych. Czy taki system jest niezbędny w każdym przedsiębiorstwie?
Do ewidencjonowania czasu pracy pracowników zobowiązany jest każdy pracodawca. Dzięki temu można efektywnie naliczać wynagrodzenie i inne świadczenia związane z wykonywaniem obowiązków. Elektroniczny system zapisu jest niezwykle wygodny i praktyczny, ponieważ pozwala na rejestrowanie godzin pracy w sposób niewymagający stosowania papierowego zapisu. Jego zastosowanie zależy jednak od kilku czynników. Jednym z najważniejszych jest liczba zatrudnionych pracowników.
Jak nietrudno się domyślić, system ewidencji wejść i wyjść najlepiej sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których pracuje wiele osób (kilkadziesiąt lub kilkaset). Jeśli w firmie zatrudnionych jest zaledwie kilku pracowników, to wystarczy tradycyjna lista z podpisami.
Niezależnie jednak od liczby zatrudnionych osób, pracodawca ma obowiązek prowadzić zapis czasu pracy swoich pracowników. Dotyczy to zarówno małych, jak i dużych przedsiębiorców. Znaczenia nie ma także rodzaj umowy. Metoda ewidencjonowania godzin pracy podyktowana jest zatem względami praktycznymi i ułatwieniem ewidencjonowania danych pracowników.