Rower miejski, żeby mógł nam długo i dobrze służyć, tak jak każdy inny musi być przede wszystkim wykonany z solidnych materiałów. Jeśli rower będziemy używać go jako główny środek transportu, musimy być w stanie przewieźć w nim jak najwięcej rzeczy – reklamówkę z zakupami, czy laptop do pracy. W tym celu potrzebujemy przestrzeni bagażowej, której jednak rower nie musi posiadać fabrycznie. Na rynku dostępne są różne rodzaje toreb i koszy rowerowych, przeznaczonych do montażu na bagażniku (który również możemy bez problemu domontować, gdy rower seryjnie go nie posiada), pod siodełkiem, na ramie lub na kierownicy. Akcesoria te powinien posiadać w swoim asortymencie niemal każdy sklep z częściami rowerowymi, także nie napotkamy problemów z ich dostępnością.
Rowery miejskie, tzw. holenderki, są zazwyczaj zbudowane tak, żeby przede wszystkim były proste w obsłudze i naprawach. W związku z tym najczęściej mają jedną zębatkę z przodu i od 3 do 7 z tyłu. Tak mała liczba przełożeń ogranicza jednak użyteczność – może przeszkadzać zwłaszcza podczas przewożenia ciężkich przedmiotów i podjazdów pod górkę, które są przecież częścią niemal każdego miejskiego krajobrazu. Dlatego też warto inwestować w rowery wyposażone w korby szosowe z większą liczbą przełożeń i niezbyt dużymi różnicami między zębatkami. Dzięki temu będziemy mieli duży wybór zbliżonych do siebie biegów, co pozwoli nam na dopasowanie się do najróżniejszych warunków i komfortową w nich jazdę. Ponadto, w razie awarii części te są łatwo dostępne np. na http://virtualbike.pl/pl/c/Korby-szosowe/50.